Isnin, 3 Jun 2013

Home » Resepi Wadai Kiping

Resepi Wadai Kiping

Assalamualaikum....orang banjar mesti tahu wadai ni...namanya wadai kiping dalam bahasa melayu kuih keping2 kot....hehehhe resepinya sangat mudah...jom tengok!

Bahan:
Tepung Pulut
Air
Garam
Gula merah atau gula kabung
Gula
Daun pandan
Santan

Cara-caranya ialah:
1. Tepung pulut tu campur dengan air...gaul sampai dah tak melekit...tapi jangan kering sangat nanti nak bentuk dia pecah2 pulak...sedang sahaja...
2. Dah sebati, bulat2kan dia...pastu picit kat tengah...buat sampai habis tau..jangan malas...!
3. Masukkan semua bahan ni santan, gula merah, gula pasir, garam, daun pandan pintal....pastu letak atas api sederhana kecil...jangan bukak api besar-besar...nampak sangat malas nak tunggu lama lama kan,,,? Iskkk...
4. Dah mendidih tu...masukkan tepung yg kita dah picit2 tadi....tunggu semua tepung timbul..dah masak la tu...

Pandai pandai la bajet gula tu ye...KB memang masak style campak campak...nampak tak periuk tu macamana rupa dia...ahaks..!

3 ulasan:

Hijab Valley berkata... [Reply to comment]

Salam sister.. jemputlah berkunjung ke blog Hijab Valley. Banyak tudung dan shawl2 yang menarik dari HV collection.Jangan lupa follow juga ye.. =)

Terima kasih
http://hijab-valley.blogspot.com

Nurwahidah binti Zolkiflee berkata... [Reply to comment]

terima kasih..walaupun sy banjar..tapi sy sendiri tak tahu nak buat wadai ni..

Nurwahidah binti Zolkiflee berkata... [Reply to comment]

terima kasih... walaupun saya orang banjar, tapi saya taktahu nak buat wadai ni..