Isnin, 12 November 2012

Home » Resepi Nasi Minyak Pelangi/ Hujan Panas

Resepi Nasi Minyak Pelangi/ Hujan Panas

Kali ni KB nak share resepi tentang Nasi Minyak Pelangi atau dikenali sebagai nasi hujan panas...hari tu KB tetiba teringin nak makan seiring dengan cuaca sekarang ni sekejap panas sekejap hujan...hehehehhehe...senang je nak buat nasi ni...^_____^

Pesanan KB : Jangan derhaka dengan resepi nih....hehehehehe 

Nasi Hujan Panas

Bahan-bahan Tumis:-
3 sudu minyak sapi
1 sudu marjerin
Kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih
1 ulas bawang besar (kisar)
3 ulas bawang putih (kisar)
serai (diketuk)
daun pandan

Bahan-bahan Nasi:-
- 3 cawan beras basmathi (rendam dahulu 1 jam)
- 2 cawan air
- 1/2 tin susu cair
- Garam secukup rasa
- Kiub ayam (perasa tambahan)
- Pewarna merah, kuning & hijau

Cara-cara:
1. Masukkan beras ke dalam periuk
2. Panaskan minyak sapi & marjerin. Tumis bahan kisar.
3. Nak naik bau, masuk semua bahan tumis yang lain.
4. Masuk air, susu cair, kiub, garam. Dah mendidih, tutup api.
5. Masukkan ke dalam periuk yang berisi beras tadi. Masak guna rice cooker...biarkan dia kering..
6. Gembur2kan dia...titik-titikkan 1 sudu teh warna merah, kuning dan hijau di sekeliling nasi..
7. Kacau...terus jadi camni...


Boleh dihidang bersama ayam masak merah & jelatah timun nanas...Selamat Mencuba!!

* Rasa-rasa boleh bukak kedai makan tak? hehehehehe (cita-cita KB je nih) >,<

7 ulasan:

Sue-Rya Qistina berkata... [Reply to comment]

rajinnya awk. saya ni nasi2 camni mmg failed. sbb ape tau, malas nak mencari bahan2nya tu. hehehe. thanks for sharing ya. one day nnt nk kena try :)

Zatil Hulwani berkata... [Reply to comment]

hehehe bahan2 die senang akk...tu yg buat..kalau susah sy pun malas...kekekeke

Mimie Najib berkata... [Reply to comment]

waa..sedapnya nasi yng kak bnga masak..terliur d buatnya.. :)

Zatil Hulwani berkata... [Reply to comment]

mimie: nanti raya meh2 datang umah kb ye...hehehehehe

Nana Hashim berkata... [Reply to comment]

adui..sedapnya...

Kesuma Angsana berkata... [Reply to comment]

tq share ye KB

dinz shah berkata... [Reply to comment]

Sedapnye..lau dkt dah mintak sepinggan..